Thursday, May 20, 2010

tersesat di jalanan


pulang dari membanci kereta,
aku menunggang seorangan..
hujan yang kadang lebat kadang renyai ku tempuh
sasarannya untuk bermaghrib sahaja di rumah, malas hendak singgah2

dalam hari yang kian kelam,bersuluh lampu jalan dan kenderaan lain,
aku terlepas simpang, tersesat ke jalan jauh
ah, aku rasa seperti aku seorang sahaja yang kehujanan
hujan itu bagai hendak membawa aku ke sesuatu tempat...

signboard menunjuki 'cheras'
aku mengambil keputusan pantas untuk melalui kawasan sekolah menengahku dahulu
kali ni pasti x sesat
hujan kian lebat..
aku menunda perjalanan dan memasuki kawasan masjid saidina uthman..
masjid yang penuh sentimental value buat diriku..
5 tahun kenangan yang bermacam...huhu

baju basah kuyup
namun aku terus ke tempat wudhuk tanpa melihat tanda arah..
solat di luar dewan sembahyang, aku letak beg sandang di hadapan..

seusai fardhu,
hujan masih berkunjung..
aku mencuri2 dengar kuliah yang disampaikan ustaz yang kebetulan ada

terdengar sebuah hadis nabi, mungkin qudsi...yang menginsafkan....
memang tepat mengena diri dan hati sang pemilik...
mungkin hujan itu memandu arahku dalam sesat tadi hingga ke sini......

No comments: