Friday, February 12, 2010

Nilai Sekeping Gambar Perempuan..

berteka teki tekuk aku semasa mengikuti pengajian kitab feqah...
boleh ke simpan gambar perempuan dalam dompet dengan alasan saje2?
kalau gambar mak atau family boleh la kot...
x per..sebagai langkah berjaga2, aku buangkan jugak gambar 'si dia'
dan juga kertas seringgit lipatan berbentuk hati dengan nota yang tercalit dari dalam dompetku..

"fit,
tolong amikkan gambar beberapa orang dan beberapa tempat di blok lelaki" pinta Ayu (bukan nama sebenar)

"haaahh"

"boleh x ni fit?"

"eh, boleh2 xde hal la, kawan2 kan.." balasku bersahaja

"tapi...fit jangan tengok tau isinya..ada gambar2 ktorang dalam bilik"

'"hek elehhh, transfer la dulu dalam komputer..nanti aku 'ter'tengok kang payah pulak"

"ala..xpe la..ayu percayakan fit"

sambil menghulurkan kamera digital sony 8.0 MPnya kepadaku, ayu berpesan semula
"jangan tengok tau fit, ni amanah yea"

"ok2,baiklah cik ayu.."bagai nak x nak sahaja aku membalas

tugas yang begitu mudah dan ringan sahaja bagiku yg memang meminati hal2 teknikal ini,
tapi satu amanah yang berat la untuk aku tidak menekan anak panah ke kiri dalam mode 'saved pitcure' kamera minah nie..
ye la, nak amik gambar kena la godek2 dulu kamera..dah tau funtion baru la boleh dapat gambar yg. terbaik..
kerja2 mengambil gambar aku buat sepantas mungkin, bilik demi bilik individu yang dikehendaki aku datang..mane yang terbongkang tidur lagi atas katil aku candid je gambar dorang, nasib la kalu masuk internet pon, haha..xde keje lain ke hujung minggu selain tidur..

memberi barang amanah

petang itu aku on da way nak ke padang untuk bermain rugbi
nak pi padang kena lalu blok ayu..so aku decide nak pass je kamera dia ni, malas aku nak pegang lama2 barang orang...dah la ada 'benda' berharga dalam tu
ttuuttt,ttuutt..tuuttt, telefon berbunyi dan mesej masuk..
"ok, saya tunggu depan blok sekarang.."

dengan memakai t-shirt smss10 2003, aku berjalan ngan kawan2 ke padang, kali ni aku melencong siket amek jalan jauh..

"aku ade hal siket la bro, korang gerak dulu.."

"hah, fit..sini la" ayu memanggil aku

"nah, saya dah amik sume gambar budak2 nie..dah la nak pi padang"

"eh, nanti dulu..gambar fit ade x?"

"ish, mane la ade, mcm mane pulak nak amik gambar sendiri, kata jangan bagi sape2 pinjam"

"erm, xpe la, biar ayu tangkap gambar fit skarang, kejap je.."

"eeehhhh, kenapa gambar ni mcm senget jer, cuba ambik skali lagi ayu" pintaku bila aku check kt screen kamera gambar yg. dia amik tu x berapa bagus.

dan... sekali lagi, gambar yang lebih kurang sama ayu tangkap..
'eerm, nak buat macam mane, kamera dia nie' gumal aku dalam hati, dan tiba2 baru aku terperasan persamaan kedua2 gambar yang ayu tangkap dan kaitannye dengan pakain aku pada petang tu..
aku hanya berseluar 'short basketball' sahaja..short team 'shark' waktu aku kt skul dulu, memang aku suka pakai buat maen..
walau short tu bawah lutut, tapi..hehe,

dipendekkan cerita, malam tu layan mesej la aku ngan minah tu dari tengah malam sampai la ke subuh...
dia study, pasal minggu tu study week,aku pulak melepak ngan kawan2..
antara mesej terakhir aku,
"ayu, kamera tu amik la gambar fajar sodiq..cantik tau waktu2 sebelum subuh nie, nampak gambar kubah masjid berlatarbelakangkan cahaya kekuningan itu"
"nanti bagi fit tengok ye gambar tu"

ddaaa......

2 comments:

Head Shot said...

amanah itu berat, bukan..?walaupun niat hati kita ala pemberontak!kita cuba kuat untuk ikut amanah..

tapi apehal ayu tu nk gmbo budak laki? ..woo..

Anonymous said...

kononnye nak buat mcm tampal2 gambar,edit2 dlm komputer..ntah ape nama ak x ingat..
haha..teringat kisah lama bro..