Thursday, February 4, 2010

sape x sayang bini hoi!!!



begini hikayatnye...
bior hamba kaborkan kat teman2 di luar sana, yg dah atau yang belum kahwin atau pun yang dalam usaha mengkahwinkan diri masing2...

Di tepi sebuah rumah kayu...jeng3...
ada sepohon pokok besar...yg boleh tahan besar la..
yang mana kat atas pokok tu ade la sarang burung...
burung ape? (3x)....

nak dijadikan cerita, tinggallah sepasang suami isteri kat rumah tu...
ye la x kan 2 pasang pulak..
maka berkatalah si isteri
"bang, panjat pokok tu, bawak turun anak burung tu, saya nak makan la"
lebih kurang macam itu lah dialognye..

bila ibu burung ni nampak anaknya yg masih kecil yg. x leh nak terbang lagi diambil oleh sang suami tadi, si ibu burung tadi pun pergi lah mengadu pada nabi Sulaiman..

bila nabi Sulaiman ni dapat tahu, nabi sulaiman pun bagi amaran pada lelaki( si suami) tu tadi...maka lelaki tu pun bertaubat..

tapi dek sebab sayang kat bini dia, si lelaki ni panjat lagi pokok tu bila burung tu (nama burung tu burung WIRSANAH) bertelur lagi.. itu pun pasal si isteri ni yang request lagi..
"alah bang, nabi Sulaiman bukan tahu pun kalu kita ambil"
sayang bini punya pasal...sang suami yg dah berjanji xnak buat lagi ni pun break the rule..

kali ni burung wirsanah tu pun mengadu lagi kat nabi Sulaiman...
ape lagi nabi Sulaiman pun tidak memberi muka lagi kepada lelaki itu, lalu dihantarnya tentera berupa dua syaitan, satu dari masyrik(matahari timbul) dan satu lagi dari maghrib(matahari tenggelam).
(kira satu dari timur, satu dari barat la)

tapi....
tapi pasal sayang sangat bini dia ni, si lelaki ni kalah lagi pada pujuk rayu si isteri suruh panjat pokok tu untuk dapatkan burung wirsahan tu, x sure la telur burung tu or daging anak burung tu yang diidamkan si isteri, dan saya x tahu juga ape rasanya, sedap ke x sedap jangan tanya...

untuk kali ketiganya si suami ni baru nak pacak kaki nak panjat pokok tu..
yang 2 ekor syaitan ni dah get ready dah nak belasah mamat ni, atas arahan nabi Sulaiman la...pasal laki ni x makan saman...

tup2 baru nak panjat pokok tu, tibe2 datang seorang fakir, bukan miskin, ni fakir sungguh x makan brape hari ntah..datang mintak makanan..
isteri dia kata xde makanan lebih, "kami ni pun orang susah jugak"
tapi si suami ni x sampai hati..dia masuk rumah, dia amik sekeping roti yg. masih tinggal, mmg tinggal sekeping jer roti kt rumah tu..nama roti tu roti SYA'IR..
si suami tu pun sedekah la kt fakir miskin...

pastu sang suami ni pun meneruskan pekerjaan dia memanjat pokok untuk mendapatkan anak burung wirsanah itu.
ibu burung ni pun mengadu lagi kepada nabi Sulaiman...
nabi Sulaiman pun menyeru dua syaitan yang diarah menjaga sarang burung itu dan memarahi mereka kerana mereka tidak mematuhi perintah dan tidak amanah melaksanakan tugas yg diberi(syaitan pun amanah tau..)
lalu...
kedua2 syaitan tu pun mengexplainkan kt nabi Sulaiman,
semasa kami nak halang lelaki itu dari mengambil sarang burung, kerja kami dihalang oleh 2 malaikat yg gagah perkasa yang diutus Allah, lalu mencampakkan kami berdua seorang jauuuuuhh ke timur dan seorang(atau lebih tepat seekor) lagi ke barat jauuhh.

so kesimpulannye..

sedekah menolak bala. bini tetap sayang tapi agak2 la.

Allah Maha Berkuasa, nabi sulaiman hanya khalifah dan hambaNya juga..

ayat sendiri, dipetik dari kitab al-jauharul mauhub munbihatul qulub karangan al-'allamah syeikh 'ali bin abdurrahman al-kelantani...
bab kelebihan bersedekah..

qola musonnif..
wallahu a'lam.

No comments: