Monday, September 27, 2010

Al-Fatihah Buat Guru ku..

Habis lah, HARI NI AKU LAMBAT LAGI, mesti cikgu mengamuk nie...
bisik hati ku kala kaki cepat2 melangkah ke bilik tutorial 16 untuk ke kelas matematik..
dalam hati teringat cikgu Siti yang garang sedang menanti di dalam kelas,alasan apa pula kali nie...eermmm (baru2 ni dah ada 'kes' ngan dia kt bilik kuliah)
menghampiri kelas, aku merapikan rambut dengan hujung jari tangan, akan tetapi peliknya telingaku menangkap satu suara asing..
dengan hati berdebar, aku mengetuk pintu kelas dan melangkah nmasuk perlahan..
aku jelingkan mata sedikit namun bukan kelibat cikgu siti, namun satu sosok tubuh yang tidak ku kenali berdiri di hadapan..
"pensyarah baru"
gamam hati kecilku..
"hah, yang lambat ni sila perkenalkan diri"
aku tidak jadi hendak duduk di kerusi kosong di hadapan, hanya beg aku letak perlahan
"eh, assalamualaikum...nama saya fitri cikgu"
"fitri" cikgu baru yang berbaju kurung putih itu sedikit terkejut
"fitri bin apa?" tanya cikgu tu lagi
"fitri bin ismail"
cikgu tersenyum, maka aku pun pura2 membalas senyumannya..
"awak ni adik john kan? dia classmate saya masa kami study kat UTM dulu.."
sudah..rungut aku dalam hati, dah la first day ngan cikgu ni,datang lambat pulak,siap kenal abang aku, silap2 nanti dia pi repot aku dtg kelas lewat..
"abang awak tu,dengan geng2 dia lawak la"
cikgu menambah cerita...pelajar lain semua bertumpu ke arah aku..
"ye ke cikgu, tapi saya ni pemalu orangnya" gurauku

"hah,tengok ayat awak ni, sebijik sama dengan abang awak tu"

Aku terkelu...

di belakang kafe admin k.m.j
3 orang pelajar berkopiah putih menghampiri kami..
aku mengambil tindakan awal sebab aku tau ni budak2 KARISMA buat rutin rondaan
"Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam w.b.t..." jawab mereka serentak
"Kami ni buat jamuan praktikum, dah nak habis dah pun" aku menjelaskan situasi
"tapi saudara, ni dah nak dekat pukul 12 malam, para pelajar x dibenarkan berada di blok akademik"
"itu saya tahu tapi, cikgu kami pun ada kat sini tau"
"cikgu, cikgu" laungku ke arah cikgu yg berada di kelompok pelajar perempuan
"Iya, saya guru mereka, awak semua jangan risau, lepas sesi bagi hadiah ni, saya akan pastikan mereka semua pulang ke bilik masing2"
cikgu memberi penerangan dan jaminan

di hari perkahwinan abang..

hari itu hari sabtu, aku baru pulang dari um...baru habis test bio organisma
"hai, baru sampai ke?"
"oh, abang kawin adik baru nak sampai rumah"
saudara mara menyapa tegurku tengahari itu...
seorang demi seorang aku salami..

dalam raut2 ramai yang ku kenal,
terpandang aku cikgu yang duduk di bawah khemah, baru lepas makan mungkin

cikgu tersenyum ke arah ku, dan aku pun senyum kembali kepadanya, ikhlas...
dia mengenakan baju kurung putih sama seperti kali pertama kami bertemu

"cikgu" lafazku hanya dalam hati...sambil aku terus ke dalam rumah

beberapa bulan selepas itu..

aku mendapat berita pemergian cikgu ke hadratNya akibat kanser..inanalillah

"cikgu,semoga kau tenang di sana..." aku menadah tangan

No comments: